۱۴۰۲/۱۰/۱۲
38143
قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی

از آنجایی که امروزه با افزایش جمعیت و روی آوردن افراد به شهرها، آپارتمان نشینی رواج پیدا کرده است، وضع قوانینی جهت ایجاد نظم و همچنین حکم کردن آرامش در بین همسایگان یک آپارتمان و برج های مسکونی ضرروی تلقی می شود!

این قوانین، مجموعه ای از شرح وضع ها و قانون های مرتبط با آپارتمان نشینی هستند که هر فردی باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشد و این قوانین را رعایت کند؛ همگی ما تا حد قابل قبولی با قوانین مرتبط با سکونت در آپارتمان و فرهنگ آپارتمان نشینی که شامل موارد متعددی مانند نحوه ی رفت و آمد، بهداشت ساختمان و همچنین پارک خودرو و ... می باشد، آشنا هستیم؛ اما آیا از این قوانین بر حسب قوانین مدنی به طور کامل مطلع هستیم؟

اطلاع از این قوانین علاوه بر روشن کردن حد و مرز همسایه ها نسب به حقوق آنها و دایره دخالتی مدیر ساختمان، سبب این می شود که اگر مشکلی برای هر یک از همسایگان در امور متفاوت در رابطه با اصول و قوانین آپارتمان نشینی، به وجود آمد، با اطلاع از قوانین موثق، بتواند از حقوق خود دفاع کند.

برای پاسخ به این سوال که دانستن آن برای همه ی افراد ضرروی می باشد، با این مقاله از املاک ساعی همراه باشید تا به بررسی این قوانین بپردازیم که اطلاع و رعایت آنها توسط همه ی افراد یک آپارتمان ضرروی تلقی می شود.

فرهنگ آپارتمان نشینی

پایبندی به اصول اخلاقی و همچنین قوانین مرتبط با آپارتمان نشینی، به اصطلاح فرهنگ آپارتمان نشینی تلقی می شود، به این معنی که افرادی که در یک آپارتمان سکونت دارند، از حق و حقوق خود، قوانین مرتبط با مشاعات به خوبی مطلع باشند و در راستای رعایت آن کوشش کنند.

برای مثال هنگامی که شما قوانین مرتبط با پارک خودرو در پارکینگ و تعداد خودرو ها را تعیین می‌ کنید، اجازه ندارید که بیش از تعداد معین شده، پارک خودرو داشته باشید‌؛ به طور کلی زندگی در برج های مسکونی و آپارتمان ها، نیازمند داشتن فرهنگ آپارتمان نشینی است، این فرهنگ سبب ایجاد محیطی قانون مند خواهد شد که در آن هیچ مشکلی برای ساکنین به وجود نخواهد آمد.

۱۰ قانون مهم آپارتمان نشینی که باید آنها را رعایت کنید!

۱. هنگام نیاز جهت پارکینگ و یا انباری، در سند رسمی قید کنید، در غیر این صورت امکان استفاده از پارکینگ و یا انباری که برای همسایه ی شما در سند قید شده است را ندارید.

۲. از قرار دادن هر گونه وسیله ی شخصی در راه پله های مشترک بپرهیزید و همچنین وسیله ی نقلیه مانند خودرو، موتور و ... را در مکان های مشاع مانند پارکینگ، راه پله و یا حتی پاسیو قرار ندهید.

۳. اگر قصد ایجاد هر گونه تغییر ظاهری اعمم از نوسازی و تغییر رنگ در مشاعات ساختمان مانند تغییر نمای ساختمان، تغییر باغچه و ... را دارید، با ساکنین ساختمان و مالکین در میان بگذارید و موارد مورد نظر را صورت جلسه کنید.

۴. هیچگاه زباله ها و یا بسته های خود را در پشت واحد قرار ندهید، به این خاطر که راهرو ها جز مشاعات ساختمان به حساب می آیند.

۵. رعایت بهداشت و اصول نظافتی از اصول آپارتمان نشینی است که باید توسط کاربران ساختمان در مشاعات اعمم از راه پله، آسانسور، پشت بام و حیاط رعایت شود، همچنین برنامه ی مرتبط با نظافت ساختمان می‌تواند توسط مدیر ساختمان و ساکنین برنامه ریزی شود.

طبق اساس ماده ۹ قانون آپارتمان نشینی

"هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین تغییراتی در محل یا شکل در، یا سر در یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که در مرئی و منظر باشد بدهند."

۶. اگر قصد جابجایی اثاثیه را دارید، باید از آسانسور های مخصوص حمل بار استفاده کنید و در صورت استفاده از آسانسور ساختمان برای جابجایی وسایل، باید با مدیر ساختمان هماهنگ کرده و اثاثیه و بار مورد نظر خود را، مطابق با بار مجاز آسانسور حمل کنید.

۷. از مهمترین قوانین آپارتمان نشینی می توان به عدم تولید آلودگی صوتی و هنجار اشاره کرد، این مورد یکی از بالاترین شکایت های ثبت شده در قوانین آپارتمان نشینی را به خود اختصاص داده است، به همین خاطر رعایت آن از اهمیت دو چندان برخوردار است؛ برای مثال ساعت های ناهار، هیچگاه ساعت خوبی برای میهمانی و یا کارهای تعمیراتی نمی باشد.

۸. مدیریت ساختمان باید از افراد کاندید و ساکنین ساختمان انتخاب شود که می تواند شامل چندین مدیر مختلف باشد و برگزاری جلسات با توجه به تایم افراد برقرار شود، تا همه ی ساکنین ساختمان و یا نماینده ی واحد ها قادر به حضور در جلسه باشند.

۹. در صورتی که قصد نوسازی، بازسازی و یا تعمیرات را دارید، باید به تمامی واحد ها اطلاع دهید، در غیر این صورت همسایگان شما می توانند به شهرداری بابت ایجاد سروصدا شکایت کنند.

طبق اساس ماده ۸ قانون آپارتمان نشینی

"در هر ساختمان مشمول مقررات قانون، در صورتی که تعداد مالکین بیش از سه نفر باشد، مجمع عمومی مالکین مکلفند مدیر یا مدیرانی را از بین خود یا از خارج انتخاب نمایند."

۱۰. نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و ... در آپارتمان ممنوع بوده و صدا و حضور حیوان خانگی ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنین آپارتمان شود، علاوه بر این گردش حیوان خانگی در مشاعات ساختمان اعم از حیاط، پاسیو، پشت بام و راهرو غیرقانونی می باشد و در صورت ایجاد تخلف، حیوان خانگی امحا می شود.

۱۱. در صورت آسیب یکی از ساکنین به بخش های مشاع آپارتمان مانند راهرو و دیگر مشاعات، هزینه ی وارده و تعمیرات آن بر عهده ی شخص آسیب زننده می باشد، نه کل ساکنین ساختمان.

اهمیت وجود قانون آپارتمان نشینی

خانه و کاشانه، مکان امنی است که برای دور بودن از هرج و مرج و همچنین احساس آرامش خلق شده است؛ همگی‌ ما ساعاتی طولانی را صرف کار در اجتماعی شلوغ می کنیم، در آخر روز نیاز داریم به مکان امنی چنگ بزنیم که در آن به دور از شلوغی های اجتماع، کسب آرامش کنیم؛ حال فرض کنید این مکان امن مانند بیشتر مکان های دیگر دچار هرج و مرج و شلوغی شود! در اینجاست که وجود و رعایت قوانین آپارتمان نشینی، اهمیت خود را نشان می دهد؛ اگر همه ی ساکنین یک ساختمان از این قوانین اطلاع کسب کنند و برای رعایت آنها کوشش کنند، آپارتمان گوشه ای از نقطه ای امن برای تمامی ساکنین آن ساختمان خواهد شد و سبب می شود تا همه ی افراد با آرامش در یک جامعه ی کوچک زندگی کنند؛ در این مقاله از املاک ساعی به اهمیت قوانین آپارتمان نشینی و ذکر ۱۰ قانون از آنها پرداختیم، شما با مطالعه ی این مقاله می توانید از این قوانین اطلاع کسب کنید. همچنین میتوانید برای مشاهده لیست آگهی های خرید آپارتمان در منطقه 22 به صفحه مربوطه ارجاع نمایید. تا تمامی آگهی های این منطقه را با جزییات دقیق مشاهده کنید.

به چه علت قوانین آپارتمان نشینی، ضروری می باشد؟

زندگی در برج های مسکونی و آپارتمان ها، مستلزم رعایت مقرراتی خاص است که موجب ایجاد صلح و همچنین عدم هرج و مرج می شود، اگر هر واحد از ساختمان راه خود را پیش بگیرد، طولی نمی کشد که آپارتمان غیرقابل سکونت می شود به همین دلیل رعایت اصول و مقررات مرتبط با قوانین آپارتمان نشینی کاملا ضرروی هستند و در صورت عدم رعایت هر بخش از آن، ساکنین می توانند از واحد متخلف شکایت کنند.

کدام بخش های ساختمان جز مشاعات می باشد؟
بخش هایی مانند راهرو ها، پارکینگ، حیاط، فضای سبز، روف گاردن و یا پشت بام، استخر و ... که تمامی افراد حق استفاده از آن را دارند و یا به آن دید دارند، جز مشاعات ساختمان حساب می شوند و استفاده ی شخصی از آنها برخلاف قوانین آپارتمان نشینی می باشد.

ارسال نظر

ارسال

نظرات خوانندگان

حسین

بنظرم قوانین آپارتمان نشینی باید از همون بچگی تو خونه و تو مدرسه کنار موارد دیگه به بچه ها آموزش داده بشههههههه

باران

ای بابا گناه دارن

نیلوفر

یعنی بخاطر قوانین آپارتمان نشینی اگر پیشول را داخل پارکینگ ببینن میگیرن امحاش می کنند؟ :(

polygon

مقالات مرتبط