املاک ساعی>وبلاگ>قوانین معاملات ملکی>نحوه انتقال سند تعاونی
۱۴۰۲/۹/۸
10370
نحوه انتقال سند تعاونی

نحوه انتقال سند تعاونی

در این مقاله میخواهیم درباره سند تعاونی و انتقال ان با شما صحبت نماییم. شما چه اطلاعاتی از سند تعاونی دارید؟ آیا با نحوه انتقال آن آشنایی دارید؟ ما در بحث معامله ملک 3 مدل سند داریم: سند تعاونی، سند اوقافی، سند تک برگ شخصی. در ادامه شما با سند تعاونی و نحوه انتقال آن آشنا می‌شوید.

سند تعاونی چیست؟

هر تعاونی مسکن برای دادن اعتبار و اطمینان به خریدار، به او یک سند میدهد که به نام سند تعاونی مشهور است. در این سند تعاونی چندین نفر باهم شریک هستند و با سند تک برگ متفاوت است. البته بهتر است قبل از سرمایه گذاری در یک تعاونی درباره سابقه آن و اعتبار تعاونی تحقیق لازم را انجام دهید تا خدایی نکرده متوجه ضرر و زیان مالی نشوید.

چگونگی انتقال سند تعاونی

شما در انتقال سهم یا امتیاز در شرکت های تعاونی می توانید از دو روش، روش انتقال قهری، انتقال اختیاری استفاده نمایید. حالا در ادامه هر کدام از این روش ها را به ساده ترین شکل ممکن برایتان بیان میکینم.

انتقال قهری سند تعاونی

اگر یک عضو در تعاونی فوت نماید، حق امتیاز او مانند دیگر اموال و دارایی هایش به وارثانش میرسد. البته اگر وراث مایل به حضور در تعاونی باشند اما اگر مایل نباشند باید موضوع را کتبا به تعاونی اعلام نمایند و مبلغ سهم متوفی را از تعاونی اخذ نمایند. اگر تعداد فرزندان بیشتر از ظرفیت تعاونی باشد باید خود فرزندان از بین خود چند نفر را انتخاب نمایند و به تعاونی اعلام کنند.

انتقال اختیاری سند تعاونی

اگر یکی از اعضای تعاونی بخواهد سهم یک عضو دیگر را در همان تعاونی بخرد باید علاوه بر دریان گذاشتن هیئت مدیره، مراحل قانونی کار را طی نماید تا این انتقال از پشتوانه معتبری برخوردار باشد. حالا چون ممکن است سهم هرکس در تعاونی با دیگری متفاوت باشد، باید رئیس تعاونی به طور کامل در جریان این انتقال باشد زیرا حداکثر سهم هر فرد در تعاونی نباید از 30 درصد کل سرمایه شرکت بیشتر باشد و اگر اینطور باشد قطعا هیئت مدیره مخالفت میکند.

سود سهام در شرکت تعاونی چگونه محاسبه می شود؟

شما با عضویت در تعاونی و داشتن سهم در آن از سود سالانه هم برخوردار خواهید شد. بر اساس ماده 25 قانون تعاونی، سالانه بعد از برداشت هزینه های ضروری تعاونی مانند دستمزد کارکنان و ذخیره قانونی برای تعاونی و غیره، باید مابقی پول بر اساس شرایط و قوانین موجود بین اعضا تقسیم شود. البته شرایط پرداخت و میزان پرداخت تعاونی ها با یکدیگر متفاوت است.

نتیجه انتقال سند تعاونی

در مطالب بالا سعی کردیم به شکل مختصر و مفید درباره سند تعاونی و انتقال آن با شما گفتگو نماییم. چون امروزه این شکل از خرید و فروش رایج شده است پس بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای خرید سهم در شرکت های تعاونی حتما با مشاوران املاک و اداره ثبت اسناد برای تحقیق بیشتر مشورت نماید مثلا بعضی از شرکت های تعاونی خودشان برای گرفتن سند رسمی مشتریانشان اقدام میکنند.

مجموعه ساعی، ازجمله مجموعه های معتبر و فعال در زمینه املاک هستند که میتوانند شما را در زمینه قیمت آپارتمان در منطقه 22 راهنمایی کنند و در تمام مراحل انتقال سند ملک در کنار شما باشند.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط