۱۴۰۳/۵/۲۱
820
سند تعاونی ملک

سند تعاونی ملک

سند تعاونی ملک چیست؟

تعاونی‌های مسکن از تعاونی‌های فعال در حوزه اقتصاد کشور هستند. این تعاونی‌ها معمولا دارای چندین عضو با هیئت مدیره میباشند که از صفر تا صد ساخت یک ملک تحت نظارت آنها انجام میشود و به دو بخش تعاونی دولتی و تعاونی شخصی تقسیم میشوند.

در حال حاضر بسیاری از افراد برای خرید خانه به این تعاونی‌ها اعتماد میکنند و با عضویت در آنها ساخت خانه خود را به آنها میسپارند. ما در این مطلب میخواهیم درباره سند تعاونی، یعنی سندی که به اعضا اهدا میشود با شما دوست عزیز صحبت کنیم. از اینکه ما را تا انتهای این مطلب همراهی میکنید بسیار خرسندیم.

سند تعاونی چه سندی است؟

تعاونی‌های مسکن برای مطمئن نمودن مشتری و یا در اصطلاح خریدار از قانونی بودن روند کار تعاونی، به فرد سندی میدهند که به سند تعاونی مشهور است. تفاوت سند تعاونی با سند تک برگ این است که سند تعاونی بین چند نفر مشترک است. البته توصیه میکنیم که قبل از سرمایه گذاری و عضویت در یک تعاونی حتما درباره سابقه تعاونی پرس و جو کنید.

انتقال سند تعاونی

نحوه انتقال سند تعاونی

اگر شما بخواهید سند تعاونی خود را به فرد دیگری منتقل کنید باید از این دو روش استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

انتقال قهری سند تعاونی

اگر فردی که عضو تعاونی است فوت کند، حق امتیاز خود را که در تعاونی داشته است مثل دیگر اموال و دارایی، سند تعاونی هم به وارثانش منتقل میشود. البته اگر وراث مایل به حضور در تعاونی نباشند باید عدم حضور خود را کتبا به تعاونی اعلام نمایند و مبلغی که متوفی به تعاونی پرداخت کرده است را از تعاونی اخذ نمایند. اما اگر بخواهند در تعاونی حضور داشته باشند و تعداد فرزندان بیشتر از ظرفیت تعاونی باشد، باید فرزندان از بین خود چند نفر را انتخاب کنند و به تعاونی اعلام کنند.

انتقال اختیاری سند تعاونی

حالا در این مورد اگر یکی از اعضای تعاونی بخواهد سهم یک عضو دیگر را در همان تعاونی بخرد باید هیئت مدیره را در جریان گذاشته و سپس مراحل قانونی را طی کند تا انتقال سند تعاونی از پشتوانه معتبری برخوردار باشد. چون احتمالا سهم هرکس در تعاونی با دیگری متفاوت است، باید رئیس تعاونی به طور کامل در جریان این نقل و انتقال باشد زیرا حداکثر سهم هر فرد در تعاونی نباید از 30 درصد کل سرمایه شرکت زیادتر باشد.

نحوه معامله ملک تعاونی

اگر شما قصد معامله و خرید ملک تعاونی را دارید، باید حتما از رسمی و قانونی بودن معامله اطمینان پیدا نمایید و بهتر است که این نکات را هنگام معامله مدنظر داشته باشید:

  • شرکت تعاونی مذکور به اعضای تعاونی اجازه فروش ملک تعاونی را داده باشد.
  • شما به عنوان خریدار باید امکان انتقال سند تعاونی به فرد دیگر را داشته باشید.
  • برای ملکی که قصد خرید آن از تعاونی را دارید حتما امکان صدور سند وجود داشته باشد.
استعلام سند تعاونی ملک

نحوه استعلام سند تعاونی

استعلام ملک و سند یکی از بهترین روش‌ها برای قانونی بودن معامله و دادن اعتبار به ملک است. شما برای استعلام سند تعاونی باید به اداره ثبت اسناد و املاک شهرتان مراجعه کنید و درخواست رسمی خود را بعد از ارائه مدارک لازم ثبت نمایید. البته استعلام سند تعاونی تنها با درخواست صاحبین ملک صورت خواهد گرفت.

ما در این مطلب درباره یکی از سندهای رایج ملکی یعنی سند تعونی با شما دوست عزیز صحبت نمودیم. اما این مقاله به منزله یک مقاله حقوقی نیست و بهتر است با کارشناسان حقوقی مجرب مشورت نموده و سپس در یک تعونی معتبر و مطمئن سرمایه گذاری کنید.

ارسال نظر

ارسال
polygon

مقالات مرتبط